Βραδιά αφήγησης και Εργαστήριο
Παραμύθια με χαραμάδες
Η προφορική αφήγηση είναι μια τέχνη πανάρχαια. Σύμφωνα με τους ειδικούς η ακρόαση ιστοριών, που χάνονται στον χρόνο, λειτουργούν θεραπευτικά, κατευνάζουν τις συνειδητές και ασυνείδητες εντάσεις, φόβους, αγωνίες και συμβάλλουν στην αυτογνωσία. Κι αν η προφορική αφήγηση ήταν μια ανάγκη των ανθρώπων στους παλιούς καιρούς, σήμερα είναι περισσότερο αναγκαία, γιατί η ανάγκη του ανθρώπου, ανεξάρτητα από εποχή, για επικοινωνία, μοίρασμα και ψυχαγωγία παραμένει η ίδια, αναλλοίωτη και ισχυρή.
Το Εργαστήριο Λόγου και Πολιτισμού του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, ο Πανελλήνιος Όμιλος Φίλων Αφήγησης(ΠΟΦΑ) γνωστός από τα Φεστιβάλ αφήγησης Ολύμπου, σε συνεργασία με τον Σύλλογο Φίλων του Μουσείου Παιδικής & Εφηβικής Λογοτεχνίας(ΜΠΕΛ), το Κέντρο Μαγνησιωτών Συγγραφέων(ΚΕΒΙΜΑΣΥ) και τον Σύνδεσμο Φιλολόγων Ν. Μαγνησίας διοργανώνουν βραδιά αφήγησης με τίτλο: Παραμύθια με χαραμάδες
Την Τρίτη 28 Μαίου 2024 στις 20:00 η γνωστή αφηγήτρια και βραβευμένη συγγραφέας Λίλη Λαμπρέλη, θα ξετυλίξει το κουβάρι της αφήγησης στο αμφιθέατρο Σαράτση του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας. Η είσοδος θα είναι ελεύθερη για το κοινό.
Την ίδια μέρα η κ. Λαμπρέλη θα προσφέρει δίωρο εργαστήριο για ενηλίκους με τίτλο «Τα μυστικά ενηλικίωσης πίσω από τον παραβολικό λόγο των λαϊκών παραμυθιών».
Για το εργαστήριο, που θα πραγματοποιηθεί στο χώρο του ΜΠΕΛ(28ης Οκτωβρίου και Γκλαβάνη, Βόλος) την ίδια μέρα από 17:00 έως 19:00, απαιτείται δήλωση συμμετοχής, καθώς ο αριθμός συμμετεχόντων θα είναι περιορισμένος.
Οι ενδιαφερόμενοι/ες για το εργαστήριο μπορούν να δηλώσουν την συμμετοχή τους στο site του ΜΠΕΛ (http://mouseiopl.uth.gr/ ) και στην επιλογή ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΑ.
ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ
Τα λαϊκά παραμύθια - κυρίως τα μαγικά, αλλά όχι μόνο -, με τον παραβολικό (συμβολικό) τους λόγο, έχουν ένα μυστικό στόχο: Να "μεγαλώσουν" μικρούς και μεγάλους, κι αυτό, χωρίς διδακτισμό, αλλά μέσα από τη δράση των ηρώων τους που συχνά μπορεί να μοιάζει ανύπαρκτη ή ελάχιστη, όπως για παράδειγμα στον "Πολυροβιθά" ή στην "Στρίγκλα" ή στον "Καημό" (μαγικά) ή στις "Τρεις τρίχες λύκου λύκου" (νουβέλα) ή στον Τσουγκρούτ (κλιμακωτό) κλπ. Αναφέροντας αυτά και άλλα παραδείγματα, θα δούμε ότι η δράση είναι υπόγεια (ψυχική), απαιτεί χρόνο επώασης μέσα από δοκιμασίες, και στο τέλος του παραμυθιού ο ήρωας ή η ηρωίδα έχει κατακτήσει ένα ανώτερο επίπεδο αυτονομίας και αυτογνωσίας από την αρχική κατάσταση (π.χ. από "φτωχός" γίνεται "βασιλιάς" ή από "ζώο" γίνεται "άνθρωπος"), δηλαδή ενηλικιώνεται ψυχικά, "μεγαλώνει".
Το εργαστήριο θα κλείσει με μικρές αφηγήσεις συμμετεχόντων (όσων το επιθυμούν), και βασικές συμβουλές για την τέχνη της αφήγησης.
Η Λίλη Λαμπρέλλη είναι Συγγραφέας & Αφηγήτρια παραμυθιών
Υπήρξε μαθήτρια του συγγραφέα και αφηγητή Henri Gougaud, έναν από τους πρωτοπόρους της νέο-αφήγησης στη Γαλλία, για έξι συνεχή χρόνια. Παρακολούθησε σεμινάρια με πολλούς παραμυθάδες (όπως ο Maurice Boyikassé, o Michel Hindenoch, ο Hamadi κ.α.), καθώς και ένα ετήσιο μεταπτυχιακό σεμινάριο για το λαϊκό παραμύθι με τη Nicole Belmont (2004-2005) στην Ecole des Hautes Etudes en Sciences Sociales. Αφηγείται παραμύθια από το 1998 και εμψυχώνει σεμινάρια για το λαϊκό παραμύθι και την τέχνη της αφήγησης από το 2004.